Ghost of Tsushima DIRECTORS CUT
داستان بازی Ghost of Tsushima روایتگر حمله مغولها به جزیره سوشیما و مقابله شخصیت اصلی بازی یعنی جین ساکای با ارتش کوتهای خان نوه چنگیز است که برای حمله به ژاپن سالهای زیادی مشغول به مطالعه فرهنگ و رسوم ژاپنی بوده. قصه گوست آو سوشیما روایتی ساده اما در عین حال جذاب دارد. جین ساکای که یک لرد جوان سامورایی است پس از حمله مغولها به سختی زخمی شده و حتی تا آستانه مرگ پیش میرود اما به لطف کمک زن جوانی با نام «یونا» به زندگی بازمی گردد. جین نه تنها باید عموی خود را از چنگال کوتهای خان آزاد کند بلکه مقابل ارتش مغول ها را هم صف ارایی کند.
سازندگان سعی کردند با الهام از آثار آکیرا کوروسوا کارگردان فقید ژاپنی داستان و دنیای بازی را طراحی کنند. با اینکه در بخش داستان از این موضوع از حد یک الهام گیری باقی می ماند و بازی نمی تواند به مانند کوروساوا یک شاهکار روایی را به مخاطب تحویل دهد اما در مورد دنیای بازی گویی در حال دیدن مونتاژی از بهترین آثار کوروساوا هستید. به صورت کلی نکات مثبت بخش داستان مشخصا سنگین تر از نقاط منفی آن است هرچند شخصیت اصلی آن همچون یک پاشنه آشیل عمل می کند.
دنیای عظیم بازی Ghost of Tsushima یا همان جزیره سوشیما به سه بخش بزرگ تقسیم شده که هر بخش متشکل از ماموریتهای اصلی ، ماموریتهای فرعی ، Outpostها ، معبد و کالکتبلهای مختلف است. در همین ابتدا نخستین شباهت بازی به ویچر ۳ خودنمایی می کند. اگر به یاد داشته باشید ساختار دنیا ویچر ۳ به شکلی بود که گوشه گوشه آن از ماموریتهای مختلف پر شده بود طوری که خیلی اوقات حد فاصل رسیدن به ماموریت مورد نظرتان با چندین و چند کوئست دیگر روبرو می شدید و به ناگهان نقشه بازی پر می شد از مناطقی که باید به آنها سر میزدید. گوست آو سوشیما هم دنیابی مشابه ویچر دارد که گوشه گوشه آن پر شده از اکتیویتی ها مختلف که می تواند ساعت ها شما را به خود مشغول کند. خوشبختانه جدیدترین بازی ساکرپانچ هم به مانند ویچر مخاطب خود را غرق در دنیایی غنی میکند که ارزش ده ها ساعت گشت و گذار دارد.
گوست آو سوشیما در زمینهی گیمپلی، عملکردی درخشان را ثبت میکند. گیمپلی گوست آو سوشیما بسیار عمیق، متنوع، جذاب و درگیرکننده است. روند پیشروی در گوست آو سوشیما را میتوان به ۲ بخش کاوش در محیط و مبارزات تقسیم کرد. سوشیما یک جزیرهی بسیار بزرگ است که از ۳ بخش مختلف تشکیل شده است. هر یک از این بخشها با پیشروی گیمر در خط داستانی و به عقب راندن مغولها، در دسترس گیمر قرار میگیرند.
در وهلهی اول، بازیکنان میتوانند انتخاب کنند که خط داستانی اصلی بازی Ghost of Tsushima را دنبال کنند یا سراغ مأموریتهای جانبی بروند. کوئستهای داستانمحور گوست آو سوشیما به ۳ بخش Jin’s Journey بهعنوان خط داستانی و ۲ بخش Mythic Tales و Tales of Tsushima بهعنوان مأموریتهای جانبی تقسیم میشوند. مراحل اصلی بازی از طراحی بسیار خوبی بهره میبرند. هر یک از مراحل داستانی گوست آو سوشیما، دیزاین خاص خودش را دارد و هرگز تکراری نمیشود. سؤال اصلی اینجا است که آیا مأموریتهای فرعی هم بهاندازهی مأموریتهای اصلی جذاب هستند؟