Ghostwire: Tokyo
بازی Ghostwire: Tokyo باعث میشود که از تمام چیزهای کوچک زندگی قدردانی کنید. یک حس خاص سرگردانی در محیطی خواهید داشت که با فرهنگ ژاپنی عجین شده است و در زیبایی سر به فلک کشیده، ماجراجویی جالبی را تجربه خواهید کرد. لذتی در این بازی نهفته است که از صدها هزار روح از دسته رفته برگرفته شده است. همه این المانها را در زیر درخشش گرم یک ماه خونی جهنمی به دست خواهید آورد. اگر بخواهیم این بازی را به یک فیلم سینمایی تشبیه کنیم، باید ژانر آن را ترسناک و بقا بدانیم. اولین IP جدید سازنده بازی The Evil Within که در سال ۲۰۱۴ طرفداران این مجموعه را خوشحال کرد، اینبار با اثری متفاوت بازگشته است.
یک ماجراجویی خاص و هیجان انگیز میبینیم که با المانهای قابل تشخیص زیادی پا به دنیای ما گذاشته است. رویکرد قدیمی استودیو سازنده به سناریوهای اصلی، مبارزات و طراحی جهان بازی مشابه است و قرار است که چندین ساعت تجربه فراموش نشدنی را داشته باشید. این بازی حال و حوای کاملا متمایزی دارد. ریشه اصلی بازی در اوایل دهه ۰۰ میلادی جریان دارد. سازندگان آنقدر با دست باز عمل کردهاند که استودیو ناشر به آنها اجازه داده بود تا هرگونه مراحل اجباری را هم در آن جای دهند. وضعیت فرقههای کلاسیک همچنان در این بازی بههمان شکل آثار قبلی سازنده است. به لطف سیستم ردپایی پرتو در PS5، کیفیت بافتها بالا رفته است.
نرخ فریم تا حد زیادی ثابت است و در هنگام تجربه هیچگونه نقصی را شاهد نخواهید بود. شما میتوانید از ترفندهایی برای القای حس بیشتر در بازی استفاده کنید. شما به سادگی یک بازگشت به عقب دارید تا داستان کاراکترهای دوست داشتنی جهان بازی را هم تجربه کنید. نزدیک به ۳۰ ساعت میتوانید بازی را تجربه کرده و تمامی ۲۴۰ هزار روح گمشده را در سراسر توکیو جستجو کنید. قبل از شروع بازی پایانی، میتوانید به سراغ دستهای از ارواح بروید که در باجههای تلفن، به دلایل نامشخصی به زندگی پس از مرگ متصل شدهاند. شما درخت مهارت نسبتا ابتدایی خواهید داشت که بر تواناییهای مختلف آکیتو حاکم خواهد بود.
با تکمیل این درخت مهارت در بازی Ghostwire: Tokyo میتوانید کنترل روحهای بیشتری را داشته باشید. این بازی ظاهرا در سبک شوتر اول شخص عرضه شده است، اما مبارزاتی بدون پیچیدگی خاص خواهید داشت که عمق مناسبی دارد و جادوهای بسیاری را درمیتوانید علیه دشمنان خود به کار گیرید. آب و آتش در کنار گلوله بهعنوان سلاح اصلی شما عمل کرده و میتوانید از انرژی بین دستان خود برای تجربهای متفاوت استفاده کنید. نجات جهان، هرگز تا این حد مورد نیاز نبوده است و شما نیز هرگز کاراکتر مهمی مانند این بازی نداشتهاید. برخلاف اکثر آثار شوتر مدرن، شتاب چرخش شما در بازی آهسته و پر از موانع متعدد خواهد بود.
شباهت به سیستم آثار رزیدنت اویل معلوم است و تهیه کننده اجرایی بازی هم به آن اشاره کرده است. باید مدیریت همه چیز را برعهده گرفته و بهطور موثری روند تجربه خود را بهینهسازی کنید. انبوهی از دشمنان به دنبال شما هستند و میتوانید از خیابانها عبور کرده و به دنبال رویدادهای خاص باشید. یک سری بازدید کنندگان هم در جهان بازی حضور دارند که یک رویداد انقراض فرا طبیعی بههمراه داشته و جهان بازی را شلوغتر میکنند. مبارزاتی را در بازی میبینیم که ترکیب خاصی ندارد و پیشرفت مهارتهای سبک و حرکات آهسته شما کاملا محدود ادامه پیدا خواهد کرد. سازندگان بیشتر روی اهداف اصلی بازی تمرکز کردهاند و همین سبب میشود که کیفیت بالایی در بخش کمپین اصلی شاهد باشیم.
برخورد بین دشمنان همیشه شما را به حرکت رو به جلو تشویق میکند. آنها معمولا در صفحه مرکزی باز هستند و هرگز تسلیم نخواهند شد. یک بازی شوتر ساده میبینیم که جذابیتهای بسیار زیادی دارد و تجربه منحصربهفردی را برای شما رقم خواهد زد. حس فراگیر تکرار در بازی بهخوبی جریان دارد و بارها میتوانیسد به سراغ ماموریتهای فرعی بازی بروید. دشمنان برای مبارزه از سلاحها و تجربه خودشان استفاده میکنند و میتوانید با مهارت خود به سراغ کلکسیونی برای شکار بروید. برخلاف دیگر آثار اکشن، اینبار شما فضایی دارید که با استانداردهای آثار جهان باز طراحی شده است و نزدیکترین تجربه به GTA 3 را برایتان ایجاد خواهد کرد. موسیقی مدام پخش شده و مدام انگیزه لازم را برای ادامه دادن در شما ایجاد خواهد کرد.
شما در بازی Ghostwire: Tokyo باید با پاکسازی محیط شروع کرده و چرخهای را ادامه دهید که شما را به هدف نهایی بازی برساند. دوست داشتن و متنفر بودن، دو المان متناقض با همدیگر است که در بخش اصلی داستان بازی خواهیم داشت. شما باید برای پیشبرد بهتر داستان بازی میتوانید به مراحل فرعی هم توجه ویژهای نشان دهید. این مراحل تفکر شگفت انگیزی را ایجاد کرده و کمک میکنند که بهتر در داستان بازی نفوذ کنید. این مراحل یک سری داستان کوتاه دارد و میتوانید در محیط در حال تغییر قدم برداشته و در قالب پالتهای رنگی به این مراحل سرازیر شوید. سطوح بازی در برخی اوقات خطی شده و برخوردهای خاصی را در داستان کلیدی بازی ایجاد میکند.
سازندگان از همان ابتدا اثبات میکنند که هدفشان در این بازی، به رخ کشیدن جهانی است که برای آن طراحی کردهاند. کارهای زیادی که شما در خلال مراحل دارید، برای گشت و گذار در جهان بازی است. البته باید هوش لازم جهت به چالش کشیدن محیط را هم داشته باشید. این بازی گردهمایی سادهای است که علیرغم داشتن ضعیفهایی در برخی از قسمتها، توانسته است که تجربهای متفاوت برای علاقهمندان را فراهم کند. زیر ماه زیبای توکیو به سراغ این مراحل رفته و میتوانید یک گردهمایی بزرگ با ارواح داشته باشید.