Mortal Kombat 11
بازی Mortal Kombat 11 دقیقا همان تجربه مبارزهای خشن، خونین، پر از تکهتکهشدن شخصیتها یا Fatalityهای وحشتناک است و در چنین مواردی استودیو ندررلم حتی یک قدم رو به عقب هم برنداشته و حتی برعکس، بازی را بیش از پیش تبدیل به اثری خشن و جدی کرده است که قطعا برای طرفداران همیشگی مجموعه خوشایند و برای آنهایی هم که با چنین جنبههایی از مورتال کامبت مشکل داشتند آزاردهنده خواهد بود. یکی از بخشهایی که بازی در آن از موفقیتهای Injustice 2 الهام گرفته، همین بخش داستانی است و به همین سبب شاهد روایتی هستیم که بیش از همیشه سینمایی شده است و برای مثال نحوه انتقال بازی از میانپردهها به مبارزات حالتی کاملا سینمایی بهخود گرفته و از همیشه جذابتر است. بهعنوان بخش داستانی یک بازی مبارزهای، این قسمت در مورتال کامبت ۱۱ قابل قبول و کار راهانداز است.
کلیت داستان بازی Mortal Kombat 11 حول محور ایده دستکاری زمان میچرخد. به بیان دقیقتر، داستان از جایی آغاز میشود که شخصیت شیناک شکست خورده و ریدن در حال شکنجه کردن وی است. با اینکه همهچیز بر وفق مراد دنیای ایرثرلم بهنظر میرسد، اما پس از ظاهر شدن کرونیکا، شخصیت منفی جدید بازی، متوجه میشویم که از این خبرها نیست و وی همهچیز را تحت کنترل دارد. قدرت اصلی کرونیکا، دستکاری زمان است و خب سازندگان از این ایده استفاده کرده و مخصوصا در دقایق ابتدایی بازی تقابلهای جذابی رقم زدهاند. برای مثال مشاهده مبارزه دو جانی کیج با یکدیگر که از بعدهای زمانی متفاوتی هستند یا تماشای تقابل دو جکس باهم که حضور در بازههای زمانی مختلف آنها را تبدیل به افرادی با خصوصیات متفاوت کرده است، جالب است و ایده خوبی هم بهنظر میرسد.
اما جدا از بخش داستانی، مورتال کامبت ۱۱ هم برای افرادی که بهدنبال تجربهای تکنفره هستند و هم برای علاقهمندان به حالتهای چندنفره محتویات جذاب زیادی تدارک دیده است. یکی از این حالتهای تکنفره Towers of Time نام دارد که در آن همان برجهای آشنای سری را شاهد هستیم اما با این تفاوت که این برجها به مرور بهروز خواهند شد و بازیکنان را به نبردهایی با قوانین و شرایط خاص میبرند. این بخش در واقع حکم همان حالت چالشی را دارد که این روزها در خیلی از بازیهای آنلاین شاهدش هستیم و تجربه کردنش فرصت خوبی است تا هم تنوعی در گیمپلی بازی Mortal Kombat 11 را تجربه کنیم و هم اینکه پاداشهای ارزشمندی را بهدست بیاوریم.
حالت بعدی Klassic Towers است که تغییر خاصی در مقایسه با نسخههای پیشین نداشته و در هر برج بسته به درجه سختی آن، باید با تعداد مشخصی دشمن مبارزه کنید و البته برجهای بیپایان و برج بقا هم هستند که در آنها هدف زنده ماندن برای طولانی مدت است. این حالت همیشه یکی از امضاهای سری مورتال کامبت بوده و این بار هم مخصوصا به دلیل ویدیو سینمایی پخششده در پایان هرکدام از آنها تجربه کردنشان جذاب است. در نهایت بهعنوان یک محتوای تکنفره دیگر، بخش Krypt را داریم؛ بخشی که در نسخههای قبلی هم با آشنا هستیم اما این بار پیشرفت بسیار زیادی در مقایسه با قبل داشته و در اصل یک تجربه ماجراجویی است که در آن با کنترل شخصیتی از دید سومشخص، وارد جزیرهای مرموز خواهید شد و با باز کردن صندوقها از طریق منابعی که کسب میکنید قادر خواهید بود آیتمهای مختلفی بهدست بیاورید.
Marvels Avengers
بازی Marvels Avengers نه بروس بنر، تونی استارک، استیو راجرز، ناتاشا رومانوف یا تور که کامالا خان را بهعنوان شخصیت اصلی بخش داستانی میشناسد؛ کاراکتری که یکی از مهمترین نقاط قوت بازی به حساب میآید. او در جایگاه دختری شدیدا علاقهمند به ابرقهرمانها و ماجراهای آنها، به شکلی قابل لمس همهی کاراکترها را دور هم جمع میکند و باعث میشود که یک داستان شلوغ به خاطر داشتن هستهای احساسی، قابل قبول به نظر برسد.
از آنجایی که بخش داستانی بازی Marvels Avengers تکیهی قابل توجهی روی حسوحال هر سکانس دارد و آنچنان در طراحی یک خط داستانی بلند با سیر پویایی از احساسات موفق نبوده است، Marvel’s Avengers نمیتوانست بدون بهرهبرداری از تواناییهای تیم بازیگری خود به نتیجهی فعلی برسد. اینجا افراد شناختهشدهای مانند تروی بیکر، نولان نورث و لورا بیلی باید کاراکترهایی با شخصیتپردازی چندخطی را بازی کنند. به همین دلیل در عین آن که صداگذاری به هیچ عنوان جزو نقاط ضعف اثر نیست، شوربختانه هیچکدام از این نقشآفرینیها در ذهن گیمر ثبت نمیشوند و همیشه انگار سایهای از تواناییهای این صداگذارهای حرفهای هستند.
از داستان بازی Marvels Avengers که عبور کنیم، با گیمپلی طرف هستیم که به شدت در طول کمپین بازی افت و خیز میکند. برای بررسی این بخش ابتدا با ماموریتهای خطی شروع میکنم. این ماموریتها در طول کمپین بازی پخش شده و شامل مراحل تک نفرهای میشوند که به صورت کامل لول دیزاین، دشمنان و حتی محیط برای آن شخصیت خاص ساخته شدهاست. به عنوان مثال اولین مرحله با شخصیت آیرونمن به خوبی از قدرت پرواز و گردش در محیط برای این شخصیت استفاده میکند و یا مرحله مربوط به هالک، در محیطهای بسته با تعداد بیشتری از دشمنان جریان دارد. این مراحل هم معمولا تشکیل شدهاند از محیط های خطی و بسته که در طول آنها موارد مختلفی که شامل مبارزات، کاتسینها و پلتفرمینگ میشود را تجربه میکنید.
همچنین بخش مبارزات هر چند در مقایسه با سری آرکام و اسپایدرمن، از عمق کمتری بهره میبرند، اما با وجود چندین قهرمان مختلف، همچنان سرگرم کننده و در عین حال ساده هستند. برای مبارزات علاوه بر ضربات سبک و سنگین در کنار امکان dodge برای هر شخصیت، چندین قابلیت مختلف با توجه به ویژگیهای هر قهرمان در دسترس است. به عنوان مثال شخصیت هالک برای مدت زمان کوتاهی ضربات و خط سلامتی اش چند برابر میشود. علاوه بر این اونجرز دارای یک سیستم لولبندی وسیع برای هر شخصیت است که در طول بازی قادر به آزاد سازی قدرتها و حرکات بیشتری برای هر شخصیت هستیم. در مجموع ترکیب مبارزات با بخش پلتفرمینگ، به عنوان لحظات سرگرم کننده و جذاب عنوان اونجرز به حساب میآید.
TEKKEN 7 Ultimate Edition
نسخه آلتیمیت ادیشن بازی تیکن ۷ به همراه تمامی DLCها توسط EMPRESS کرک شد. این کرک که تا ۱۶م ژوئن ۲۰۲۰ آپدیت می باشد، تمامی بسته های الحاقی و شخصیت ها را نیز شامل می شود (تمامی ۱۵عدد DLC و هرچیزی که برای این بازی منتشر شده است). بازی Tekken 7 دارای چند ساعت بخش داستانی است که علاقهمندان میتوانند به تجربه آن بپردازند. همچنین این بخش شامل یک سری داستانهای جانبی است که بازیکنان علاوهبر داستان اصلی میتوانند آنها را نیز انجام دهند. به عبارتی بازی علاوهبر ارائه داستان خاندان میشیما، دارای یک سری فصل بندی دیگر است که سایر شخصیتهای دنیای بازی نظیر شخصیت کلودیو سرافینو و گروه جن گیرش را شامل میشود.
در واقع The Archers of Sirius نام گروهی از جنگیرها است که از زمان باستان تا به امروز قدرتهای ماورایی را از دنیا پاک میکنند. گروهی فوق سری که در بین مردم و جامعه شناخته شده نیست. ولی طی داستان بازی، یک روز یکی از این جنگیرها به شخصیت میشیما زایباتسو نزدیک شده و از وی میخواهد به آنها ملحق شود. ولی زایباتسو این درخواست را رد میکند. البته این کار به هیچ وجه فشار بر روی زایباتسو جهت پیوستن به جنگیرها را قطع نمیکند.
اما موردی که وجود دارد این است که شاید Tekken 7 آخرین بازیای از این سری باشد که میتواند با چنین گیمپلیای موفق ظاهر شود و سازندگان باید برای نسخههای بعدی، تدابیر بهتری داشته باشند. در مجموع هرچه که هست، دانلود بازی تیکن ۷ یک تجربه سرگرمکننده از یک بازی مبارزهای ارائه میدهد. اگر بتوانید یک همبازی خوب هم پیدا کنید، این بازی قادر است شما را برای مدتهای بسیار طولانی سرگرم کند. کسانی که سیزنپس این بازی را خریداری کنند، یک شخصیت دراکولا با نام Eliza برای دانلود در دسترس آنها قرار خواهد گرفت. همچنین این سیزنپس حاوی مراحل جدید، شخصیتها، لباسها و بخشهای جدید دیگری خواهد بود.
A Total War Saga Troy
بازی A Total War Saga Troy در همان نگاه اول مخلوطیست از افسانه و تاریخ و ما هم با همین دید پیش میرویم. داستان Troy یا در زبان فارسی تروا باز میگردد. به حدود دوره ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ پیش از میلاد و در عصر برنز. زمانی که بر اساس افسانه ایلیاد، قهرمانان بزرگ بر یونان حکومت میکردند. در واقعیت اما یونان در آن دوران به دلیل رقابت های تجاری و تسلط بر بقیه شهرها، به دو جبهه غرب و شرق تقسیم شده بود. جبهه شرق که در غربی ترین قسمت آناتولیا قرار گرفته بودند،شامل پادشاهی های کوچکی میشد با نام های Thebes under Plakos، Miletos، Dardania و … که تحت رهبری بزرگترین قدرت اطراف خود یعنی Troy قرار داشتند. در طرف دیگر و سرزمین اصلی یونان، پادشاهی های Thessaly، Ithaka، Pylos، Argos، Arcadia و …تحت نفوذ و قدرت قوی ترین پادشاهی آن زمان یعنی Mycenae قرار داشتند.
فکشن ها و جکومت های بازی A Total War Saga Troy به دو گروه Dannan (یونان غربی) و تروجان ها تقسیم شده و هرکدام شامل چهار فکشن هستند. هر کدام از این حکومت ها سبک نظامی خاصی را دنبال میکنند که تا حدود زیادی تنوع زیای را در بین نیروها به وجود آورده. درواقع این تنوع نیرو و تفاوت سبک نظامی میان حکومت ها از جمله نکات بسیار مثبت بازیست که در Three Kingdoms جای خالی آن بشدت حس میشد. همچنین نحوه ایجاد ارتش بعد از انتقاد های زیاد در Three Kingdoms به حالت سابق بازگشته است. تنوع نیروها باعث شده تا هر بار که بازی را به پیش میبریم و حکومتی متفاوت را انتخاب میکنیم، با شرایطی کاملا جدید روبرو باشیم. اما نکته ای دیگر در مورد فکشن ها وجود دارد که هم نقطه قوت است و هم ضعف !
یکی دیگر از فیچر های جدیدی که به به بازی A Total War Saga Troy اضافه شده و یا درست تر آن است بگوییم تغییر کرده، نحوه درآمد است که به جای بالا بردن درآمد و نگه داشتن تولید غذا، اکنون با مدیریت منابع روبرو هستیم. این منابع شامل طلا، سنگ، چوب، آذوغه و برنز میشوند. در همین اول باید بگوییم که شاید بدترین تغییر ممکن، حداقل با نحوه پیاده سازی کنونی، همین مدیریت منابع است. بیشتر از آنکه باعث ایجاد چالش شوند، روی روند بازی تاثیر گذاشته است ؛ به نحوی که برای زمان هایی تنها کار ممکن خیره شدن به منابع و جلو بردن بازیست. حتی در زمان های پایانی بازی ، این کمبود ادامه پیدا میکند و اصلا نکته مثبتی برای پیشبرد وجود ندارد.
Total War THREE KINGDOMS A World Betrayed
بازی Total War Three Kingdoms به عنوان جدیدترین ساختهی کمپانی کریتیو اسمبلی میباشد. این بازی مورد انتظار شما را به چین باستان میبرد؛ به دورهای پر تلاطم که سه امپراطوری بزرگ در حال رقابت و نبرد برای تصرف کل کشور چین هستند. در این بازی شما باید انتخاب کنید که در سمت کدامیک از این قدرتها و فرماندهان آنان هستید و میخواهید چطور کنترل چین باستان را در دست بگیرید. این بازی با تغییرات و ویژگیهای جدیدی که در خود دارد، طعم تازهای از سری توتال وار را به مخاطب میدهد.
داستان بازی Total War Three Kingdoms مربوط میشود به وقایع اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم میلادی که سلسلهی هان به عنوان یکی از بزرگترین سلسلههای تاریخ چین دیگر وجود خارجی نداشته و به طور کامل تجزیه شده است. شخصی به نام دونگ ژو از طریق امپراطور خردسال که کودکی بیش نیست و تنها نام امپراطور را یدک میکشد و دو فرمانده به نامهای سائو سائو و یوان شائو، به عنوان اصلیترین شخصیت چین باستان حکمرانی میکند که البته همکاری آنها در قالب یک اتحاد بسیار شکننده واقع شده است. داستان این بازی تا حد زیادی بر اساس یک رمان که توسط شخصی به نام لو گوان ژونگ در قرن چهاردهم میلادی نوشته شده، روایت میشود. بازی به شدت به این رمان وفادار بوده و تا حد بسیار زیادی متاثر از آن است. این را میتوان از ابرقدرت بودن برخی از شخصیتهای بازی و حرکات تاکتیکی حیرتآوری که میتوانند انجام دهند متوجه شد.
ابرقدرت بودن برخی از این شخصیتها خود را به طور کامل جایی نشان میدهد که قادر هستند یک واحد صد نفره از نیروهای نظامی را به تنها حریف بوده و شکست دهند. جانوس گاسپار، کارگردان بازی، در وبسایت توتال وار اینطور گفته که فرماندهان و قهرمانان بازی، نقشی بسیار اساسی در آن ایفا میکنند و به نوعی هستهی اصلی آن محسوب میشوند. به طوری که تعاملات، میزان دوستی یا دشمنی آنان با سایرین، رقابت و شخصیت آنان به حدی مهم است که میتواند ورق را به نفع یا ضرر شما برگرداند و به طور کلی سرنوشت کمپینی که در حال بازی در آن هستید را تغییر دهد. در یک کلام، اینچنین تاثیری از حضور فرماندهان تا به حال در هیچ کدام از نسخههای سری توتال وار دیده نشده است.
در این نسخه برخلاف تمامی نسخههای پیشین که باید یک فکشن یا دولت خاص را انتخاب میکردید تا بتوانید کمپین خود را شروع کنید، باید از بین یازده فرماندهی کاملا منحصر بفرد، یکی را انتخاب کنید و به فتوحات خود بپردازید. هریک از این شخصیتها به شما این امکان را میدهند تا علاوه بر ساخت و تربیت نیروهای نظامی، به یکسری فرمانده و قهرمان ویژهی آن شخصیت نیز دست پیدا کنید. هر یک از این ژنرالها همچنین دارای ویژگیها و آیتمهای کاملا منحصر بفرد هستند که بازی با هریک را دارای حال و هوای خاص به خود میکند. میتوان گفت که هر یک از این یازده ژنرال اصلی، شبیه به لردهای افسانهای بازی Total War: Warhammer هستند. یکی دیگر از ویژگیهای این بازی این است که قهرمانان آن در کلاسهای مختلفی طبقه بندی میشوند و دارای قابلیتهای اولیه و ثانیهی مختص به خود هستند. این کلاسها شامل سه گروه Guardians، Strategists و Commanders میشوند.